Bursada Biz | Bursa'dan Güncel Haberler
İSTANBULAkşam 00:00
ALTIN Dolar

Her gün portakal suyu içmek vücudu etkiliyor: Binlerce genin aktivitesi değişti

Yeni araştırma, 60 gün boyunca günde 500 mililitre portakal suyu tüketiminin bağışıklık hücrelerinde kan basıncı, iltihaplanma ve metabolizmayla ilişkili genleri etkileyebildiğini gösterdi.

GİRİŞ 13.08.2026 19:02
23 gösterim
4 dk okuma
Fotoğraf: Portakal suyu
f𝕏
🔊Haberi Dinle0:00 / 3:59

Her sabah sofralarda yer bulan portakal suyunun vücuttaki etkileri, sanılandan daha karmaşık olabilir. Bilim insanlarının yürüttüğü yeni bir çalışma, düzenli portakal suyu tüketiminin bağışıklık hücrelerindeki gen aktivitesinde dikkat çekici değişikliklerle ilişkili olduğunu ortaya koydu.

Molecular Nutrition & Food Research dergisinde yayımlanan araştırmada, 20 sağlıklı yetişkin 60 gün boyunca her gün 500 mililitre portakal suyu tüketti. Araştırmacılar, çalışmanın başlangıcında ve sonunda katılımcılardan kan örnekleri alarak periferik kan mononükleer hücrelerindeki gen ifadesini inceledi.

Analizler sonucunda 1700’den fazla protein kodlayan genin yanı sıra çok sayıda gen düzenleyici RNA’nın aktivitesinde değişiklik tespit edildi. Değişimlerin özellikle kan basıncının düzenlenmesi, inflamasyon ve yağ metabolizmasıyla ilişkili biyolojik süreçlerde yoğunlaştığı görüldü.

İltihaplanmayla ilişkili genlerin aktivitesi azaldı

Araştırmada dikkat çeken bulgulardan biri, inflamasyonla bağlantılı bazı genlerde görülen değişiklikler oldu.

Bilim insanları IL6, IL1B, NLRP3 ve NAMPT gibi inflamatuvar süreçlerde rol oynayan bazı genlerin aktivitesinin portakal suyu tüketiminin ardından azaldığını bildirdi.

Araştırmacılar ayrıca böbreklerin sodyum tutması ve kan basıncının düzenlenmesinde rol oynayan SGK1 geninin aktivitesinde de düşüş gözlemledi. Bu değişimin, daha önce portakal suyu tüketimiyle kan basıncı arasında bulunan ilişkileri açıklamaya yardımcı olabilecek moleküler mekanizmalardan biri olabileceği değerlendirildi.

Ancak çalışma, portakal suyunun doğrudan yüksek tansiyonu veya inflamasyonu tedavi ettiğini göstermiyor. Araştırmanın kontrol grubu bulunmayan, katılımcıların başlangıç ve 60 gün sonraki durumlarının karşılaştırıldığı küçük ölçekli bir çalışma olması nedeniyle sonuçların neden-sonuç ilişkisi olarak değerlendirilmemesi gerekiyor.

Vücut ağırlığına göre farklı etkiler görüldü

Çalışmanın dikkat çeken bir başka sonucu ise portakal suyuna verilen moleküler yanıtın vücut ağırlığına göre değişebilmesi oldu.

Normal kilolu katılımcılarda inflamasyon ve bağışıklık sistemiyle bağlantılı genlerdeki değişiklikler daha belirgin görülürken, fazla kilolu kişilerde yağ hücrelerinin oluşumu ve lipid metabolizmasıyla bağlantılı genlerin daha fazla etkilendiği tespit edildi.

Araştırmacılar bu farklılığın, beslenmenin herkes üzerinde tamamen aynı biyolojik etkileri oluşturmayabileceğini göstermesi bakımından önemli olduğunu belirtti.

Hesperidin etkili olabilir

Portakal ve portakal suyunda doğal olarak bulunan hesperidin ve diğer flavanonlar, araştırmacıların üzerinde durduğu bileşenler arasında bulunuyor.

Bu bitkisel bileşiklerin inflamasyon, oksidatif stres, kan damarı fonksiyonları ve metabolik süreçlerle bağlantılı sinyal yollarını etkileyebildiğine ilişkin daha önce de araştırmalar yayımlandı. Ancak yeni çalışma, gözlenen gen değişimlerinin yalnızca hesperidinden kaynaklandığını kanıtlamıyor.

Daha önceki çalışmalar ne söylüyor?

Portakal suyunun kalp-damar ve metabolizma üzerindeki etkilerine ilişkin araştırmalar tek bir çalışmayla sınırlı değil.

15 kontrollü araştırmada toplam 639 kişinin verilerini inceleyen bir sistematik derleme ve meta-analiz, düzenli portakal suyu tüketiminin toplam kolesterolde azalmayla ilişkili olabileceğini bildirdi. Bununla birlikte tüm kardiyometabolik göstergelerde aynı ölçüde belirgin değişiklik görülmedi.

Fazla kilolu ve obez yetişkinleri değerlendiren başka bir meta-analizde de kronik portakal suyu tüketiminin sistolik kan basıncında küçük düşüşler ve HDL kolesterol düzeyinde artışla ilişkili olduğu sonucuna ulaşıldı.

Bu bulguların yanında bazı araştırmalar portakal suyunun glikoz ve insülin metabolizması üzerindeki etkisinin sınırlı veya nötr olabileceğini gösteriyor. Bu nedenle mevcut bilimsel veriler, portakal suyunun tek başına metabolik hastalıklara karşı koruyucu bir tedavi olarak değerlendirilmesini desteklemiyor.

Bağırsak mikrobiyotasında da değişiklik görüldü

Portakal suyuyla ilgili araştırmaların bir diğer alanı ise bağırsak mikrobiyotası.

Daha önce yapılan insan çalışmalarında düzenli portakal suyu tüketiminin bazı yararlı bakterilerin miktarında artış ve kısa zincirli yağ asitlerinin üretiminde değişikliklerle ilişkili olabileceği bildirildi.

Kısa zincirli yağ asitleri, bağırsak sağlığı başta olmak üzere bağışıklık ve metabolizma üzerinde rol oynayan bileşikler arasında bulunuyor.

Bununla birlikte bağırsak mikrobiyotası kişiden kişiye önemli ölçüde değiştiği için bu sonuçların daha büyük ve kontrollü araştırmalarla doğrulanması gerekiyor.

Bütün portakal hâlâ önemli bir avantaj taşıyor

Araştırmalar saf portakal suyunun bazı olumlu biyolojik göstergelerle bağlantılı olabileceğini gösterse de portakal suyu, bütün meyvenin birebir karşılığı değil.

Bütün portakal, suyuna kıyasla daha fazla lif içeriyor ve tüketim sırasında meyvenin doğal yapısını koruyor. Portakal suyu ise daha kısa sürede daha fazla miktarda doğal şeker alınmasına imkan verebiliyor.

Bu nedenle yeni bulgular, “ne kadar fazla portakal suyu içilirse o kadar sağlıklı olunur” şeklinde yorumlanmamalı.

Araştırmanın ortaya koyduğu temel sonuç, 60 gün boyunca düzenli portakal suyu tüketiminin insan bağışıklık hücrelerindeki çok sayıda genin çalışma biçiminde değişikliklerle ilişkili olması. Bilim insanları şimdi bu moleküler değişimlerin uzun vadede gerçek sağlık sonuçlarına ne ölçüde dönüştüğünü ortaya koymak için daha geniş, kontrollü klinik araştırmalara ihtiyaç olduğunu vurguluyor.

Bu habere tepkiniz:

En fazla 3 ifade bırakabilirsiniz
Paylaş:f𝕏
Bu Haberleri de Okuyun

Farklı kategorilerden son eklenen güncel haberler

Sağlık kategorisinden diğer başlıklar

Bulunduğunuz haberin kategorisinden güncel başlıklar

ABD, doğum turizmini engellemek için harekete geçti
Sağlık

ABD, doğum turizmini engellemek için harekete geçti

13.08.2026 · 01:05

ABD Dışişleri Bakanlığı, çocuklarına ABD vatandaşlığı kazandırmak amacıyla ülkeye seyahat eden yabancılara yönelik "Doğum Turizmini Önleme Görev Gücü" kurulduğunu açıkladı. Görev

Akdeniz diyeti psikolojik i̇yilik halini yükseltiyor
Sağlık

Akdeniz diyeti psikolojik i̇yilik halini yükseltiyor

12.08.2026 · 15:25

UCL ve ISGlobal araştırması, Akdeniz diyetine bağlılığın 50 yaş üzerindeki bireylerde stresli dönemlerde daha güçlü psikolojik dayanıklılıkla ilişkili olduğunu gösterdi.

Virüs hızla yayılıyor! Türkiye'nin sınırına kadar yaklaştı
Sağlık

Virüs hızla yayılıyor! Türkiye'nin sınırına kadar yaklaştı

11.08.2026 · 19:09

Yunanistan’da Batı Nil virüsü vakaları artarken 5 Ağustos itibarıyla 65 vaka ve 6 ölüm kaydedildi. Uzmanlar sıcak hava, nem ve durgun sulara karşı uyardı.

Beyinde 7 günlük değişim: Araştırmacılar meditasyonun izini sürdü
Sağlık

Beyinde 7 günlük değişim: Araştırmacılar meditasyonun izini sürdü

09.08.2026 · 15:56

ABD’de yapılan araştırma, 7 günlük yoğun meditasyonun beyin aktivitesi, bağışıklık sistemi, metabolizma ve nöroplastisiteyle ilişkili ölçülebilir değişimler oluşturduğunu gösterdi.

Çocukluk travması beyni nasıl değiştiriyor? Bilim insanlarından yeni keşif
Sağlık

Çocukluk travması beyni nasıl değiştiriyor? Bilim insanlarından yeni keşif

08.08.2026 · 15:16

Çocukluk travması beyni nasıl değiştiriyor? Bilim insanlarından yeni keşif haberi.

Yeni araştırma: Dik oturmak ruh halini ve kararları değiştirebilir
Sağlık

Yeni araştırma: Dik oturmak ruh halini ve kararları değiştirebilir

06.08.2026 · 00:32

Kanada'daki McGill Üniversitesi tarafından yapılan araştırma, dik oturmanın insanların ruh halini olumlu yönde etkileyebileceğini ve karar verme süreçlerinde daha etkili riskler...

Sonraki Haber

Neçirvan Barzani'den çerçeve yasaya destek

Irak Kürt Bölgesel Yönetimi (IKBY) Başkanı Neçirvan Barzani, TBMM Genel Kurulu'nda kabul edilen "Milli Dayanışma ve Toplumsal Bütünleşmenin Güçlendirilmesine Dair Kanun Teklifi"ni

GİRİŞ 13.08.2026 00:54
GÜNCELLEME 13.08.2026 01:29
43 gösterim
1 dk okuma
Fotoğraf: Neçirvan Barzani'den çerçeve yasaya destek
f𝕏
🔊Haberi Dinle0:00 / 0:55

Irak Kürt Bölgesel Yönetimi (IKBY) Başkanı Neçirvan Barzani, TBMM Genel Kurulu'nda kabul edilen "Milli Dayanışma ve Toplumsal Bütünleşmenin Güçlendirilmesine Dair Kanun Teklifi"ni memnuniyetle karşıladıklarını belirtti.

Barzani, yaptığı yazılı açıklamada, atılan adımı "cesur bir hamle" olarak nitelendirerek, "Bu cesur adım, Türkiye'de ve tüm bölgede kalıcı barışın, huzurun ve istikrarın sağlanması yolunda önemli bir dönüm noktasıdır." ifadesini kullandı.

Her zaman barış ve diyaloğun en doğru seçenek olduğuna ve silahlı çözüm devrinin geride kaldığına inandıklarını vurgulayan Barzani, şunları kaydetti:

"Bu yasa, Türkiye'deki tüm unsurlar arasında güvenin inşa edilmesi ve barış içinde bir arada yaşamın sağlanması için büyük fırsattır. Herkesin bu yasayı desteklemesi ve barışın başarısı için çalışması gerekir. Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanı Sayın Recep Tayyip Erdoğan'a ve bu yasanın hayata geçirilmesinde emeği geçen tüm lider ile taraflara takdir ve tebriklerimi sunuyorum. Her zaman olduğu gibi Kürdistan Bölgesi'nin barış ve istikrarın başarısına olan tam desteğini bir kez daha teyit ediyoruz."

EDITÖR

Haber Merkezi